خانه / تبلیغ سنتی / كلاس عاشورا امتحان انتظار

كلاس عاشورا امتحان انتظار

« با حسين عليه السلام تا مهدي صاحب الزمان(عج)»
مقدمه:
انتظار سخت ترين عمل، بالا ترين عبادت، سخت ترين امتحان تاريخ بشر بوده است.
انتظار مهم در تاريخ اسلام:
۱- انتظار مردم جزيرة العرب نسبت به ظهور پيامبر اكرم صلي الله و آله و سلم.
۲- انتظار مردم كوفه نسبت به ظهور حكومت و قيام علوي عليه السلام.
۳- انتظار مردم كوفه نسبت به ظهور قيام حسيني عليه السلام
امتحان بزرگ شيعه، مسلمين و بشريت← انتظار ظهور حكومت عدل جهاني امام عصر( عج).
عوامل عمده در عدم پايبندي به انتظار:
۱-   ترس و گريز از جهاد، مبارزع و دفاع ( حزب قاعدين)
۲-   رفاه طلبي و عافيت طلبي ( عمده ترين عامل)
۳-   دنيا زدگي و فرصت طلبي براي مطالع و غنائم دنيا ( حزب ناكثين)
۴-   حزب گرايي، گروه گرايي و تعصب قبيله اي و گروهي ( حزب قاسطين)
۵-   ساده لوحي و سست اعتقادي ( فريب خوردگان صفين)
۶-   خود محوري و ولايت گريزي ( حزب مارقين)
درس هاي كلاس عاشورا:
۱-   پايبندي بر عهد با ولايت و امامت با خمير مايه مودت و تحقق معناي امامت.
۲-   شهادت طلبي و آمادگي ايثار جان و مال و هستي در راه دين.
۳-   امر به معروف و نهي از منكر آن گونه كه امام حسين عليه السلام انجام داد: با سوز هدايت، با سواد و آگاهي، با سليقه و هنرمندي
۴-   صبر و استقامت در برابر طاعت، معصيت و مصائب و ابتلائات.
۵-   تسليم محض در برابر دين، دستورات دين و امام مسلمين: پيامبر صلي الله و آله و سلم، ائمه عليه السلام، ولايت فقيه، امام زمان عليه السلام.
خاتمه: ويژگي هاي بارز ياران با وفاي امام حسين عليه السلام در كربلا هاي طول تاريخ:
– معرفت به حق امام
– عشق و محبت به امام
– اطاعت محض از امام
– تسليم در برابر امام
– سبقت براي تخقق اهداف امام

زيارت عاشورايي

۱- باور به قدرت خدايي امام

۲- باور به نظارت دائمي امام

۳- توجه به ثمرات همراهي با امام

۴- توجه به لوازم هر زيارت:

الف- آشتي ها با آن چه امام دوست دارد. ( تولي- حب)

ب  – قهرها با آن چه امام دوست ندارد. ( تبري- بغض)

۵- توجه به اين كه قيمت عشق و محبت به امام همان قيمت هزينه هاست. ( عمر و وقت- جان- مال- آبرو)

۶- توجه به ضرورت دفاع از امام

۷- توجه به ضرورت تبليغ امام

احاديث مفيد در مورد امام حسين (ع) و واقعه عاشورا

با استفاده از كتاب( چشمه سار عشق)

تأليف حسين انصاريان

۱- پيامبر اكرم( ص): خدايا من بنده و پيامبر تو هستم و حسن و حسين( ع) بهترين ذريه و جانشينان من در امتم هستند. ص ۲۱

۲- پيامبر اكرم( ص): در قيامت زائران قبور معصومين(ع) را از رنج و سختي نجات مي دهم. ص ۲۵

۳- پيامبر اكرم( ص): دوستداران حسين( ع) و دوستداران دوستان حسين( ع) در بهشتند. ص ۳۱

۴- پيامبر اكرم( ص): حسين از من است و من از حسينم، خداوند هر كس كه حسين( ع) را دوست بدارد، دوست دارد. ص ۳۹

۵- پيامبر اكرم( ص): جمعي از عاشقان ما به زيارت حسين( ع) ني رند، كه در روي زمين، آگاه تر از آنان به ذات حق نيست. ص ۴۳

۶- پيامبر اكرم( ص): در قيامت فاطمه سلام الله عليه عرضه مي دارد: خدايا بين من وقاتلان حسينم حكم كن و شفاعت را در حق گريه كنندگان بر حسينم بپذير، خداوند شفاعت او را مي پذيرد. ص ۱۹

۷- حديث قدسي: حسين( ع) را خزانه دار وحي خود قرار دادم و به شهادت گرامي داشتم، حسين برترين شهيدان است. ص ۱۳

۸- حديث قدسي: اي محمد( ص)، حسين( ع) آقاي شهيدان اولين و آخرين، در دنيا و آخرت است و پدرش برتر و بهتر از اوست. ص ۱۵

۹- امام حسين( ع): نيازهاي مردم به سوي شما از نعمت هاي الهي بر شماست، پس شما را آزرده ننمايد. ص ۶۱

۱۰- امام چهارم( ع): هر مؤمني، به خاطر آزاري مه ما در دنيا از دشمنان ديديم، بر ما گريه كند، خداوند او را در بهشت اقامت دهد. ص ۷۳

۱۱- امام چهارم( ع): امام حسين( ع) مي فرمود: اگر مردي به اين گوش من ناسزا گويد و در گوش ديگرم عذر بخواهد، عذرش را مي پذيرم. ص ۸۹

۱۲- امام باقر( ع): شيعيان ما را به زيارت قبر حسين( ع) امر نمائيد، زيارت او روزي را زياد، عمر را طولاني و عوامل بدي را از زندگي دور مي نمايد. ص ۹۹

۱۳- امام باقر( ع): كسي كه مي خواهد بداند از اهل بهشت است، دوستي ما را بر قلبش عرضه نمايد، اگر پذيرفت، مؤمن و اهل بهشت است.

۱۴- امام باقر( ع): هر كس عاشق ما مي باشد، زيارت قبر امام حسين( ع) را دوست دارد. ص ۱۰۱

۱۵- امام باقر( ع): كسي كه زائر امام حسين است از اهل بهشت و آن كه زائر امام حسين نيست ناقص الايمان است. ص ۱۰۱

۱۶- امام صادق( ع): چشمي و اشكي نزد خدا محبوب تر از آن كه براي حسين( ع) بگريد نيست. ص ۸۱

۱۷- امام صادق( ع): كسي كه براي حسين( ع) بگريد و او را كمك نمايد( در راه هدفش)، محبوب پيامبر( ص) و ادا كننده حق ماست. ص ۸۱

۱۸- امام صادق( ع): همه مردم در محشر گريان وارد مي شوند، مگر گريه كننده گان بر حسين( ع)( بر صدمات و مصائب و مظلوميت و…) ص ۸۱

۱۹- امام صادق( ع): گريه و جزع در هر چيز كراهت دارد، غير از گريه بر امام حسين( ع) كه در آن اجر الهي دارد. ص ۱۰۳

۲۰- امام صادق( ع): كسي كه آب بنوشد و ياد حسين( ع) نمايد و بر قاتلانش لعنت فرستد(  خداوند صد هزار حسنه برايش نوشته و صد هزار گناه از او محو مي نمايد و صد هزار درجه بلند مي نمايد و مثل آن است كه صد هزار انسان را در راه خدا آزاد كرده و در قيامت با قلبي آرام وارد محشر مي شود.) ص ۱۰۷

۲۱- امام صادق( ع): ( روح) امام حسين( ع) زائرانش را مي بيند، براي آن ها طلب مغفرت مي نمايد و براي زائرش از هر گنا و خطا استغفار مي نمايد. اگر زائرش بيمار شود به عيادت و چون بميرد به تشييع جنازه اش مي رود. ص ۱۱۱/۱۱۷

۲۲- امام صادق( ع): هركس شعري براي امام حسين( ع) بخواند و گريه كند و ديگران را بگرياند، بهشت بر آنها واجب گردد. ص ۱۰۵

۲۳- امام صادق( ع): هركس در شب هاي( نيمه شعبان- عيد فطر- عرفه) امام حسين( ع) را زيارت نمايد. براي او صد هزار حج و صد عمره مقبول نوشته شده و يك هزار از حاجت هاي دنيا و آخرت او برآورده مي شود. ص ۱۱۹

۲۴- امام صادق( ع): كسي كه در هر جمعه امام حسين( ع) را زيارت نمايد، قطعاً خدا او را مي آمرزد و جايگاه او در بهشت با امام حسين( ع) است. ص ۱۳۱

۲۵- امام صادق( ع): هر كس علاقه دارد ۱۲۴۰۰۰ پيامبر با او مصاحفه نمايند، قبر حسين( ع) زا در شب نيمه شعبان زيارت نمايد. ص ۹۵

۲۶- امام رضا( ع): وقتي ماه محرم مي رسيد پدرم متبسم ديده نمي شد و روز عاشورا روز حزن و گريه او بود. ص ۱۱

۲۷- امام رضا( ع): كساني كه با رغبت و( درك مقام و عشق) قبور امامان را زيارت نمايد، امامان در قيامت شفيعان آن ها خواهند بود. ص ۲۰۹

۲۸- امام حسين( ع) با مستمندان و فقيران مي نشست و اين آيه را تلاوت مي فرمود: خداوند متكبران را دوست ندارد.) ص ۸۷

۲۹- وقتي نام حسين( ع) در نزد امام صادق( ع) برده مي شد، تا شب شاد نبود و مي فرمود: حسين سبب گريه هر مؤمناست. ص ۵۳

۳۰- پيامبر اكرم( ص): حسين مورد ظلم و حيله قرار مي گيرد و در ميان جوان مرداني است كه براي شهادت از هم سبقت مي گيرند. ص ۷۷

۳۱- امام حسين( ع): روزي و نعمت هاي خدا را مصرف ننمائيد- جائي برويد كه خدا شما را نبيند- در موقع مرگ جان خود را به عزراييل ندهيد) اگر توانستيد اين كارها را انجام دهيدة هر گناهي خواستيد انجام دهيد.

۳۲- امام حسين( ع):احاديث پيامبر( ص) و معصومين(ع) را زود تر به فرزندان خود بياموزيد، قبل از آن كه مخالفان، در آموزش فرزندانتان بر شما سبقت بگيرند.( فكر و ذهن بچه هاي شما را از شبهات و عوامل غفلت و گناه پر نمايند.)

نمايشگاه امام حسين عليه السلام

مقدمه :

– پيامبر فرمودند: اغتنموا فرص الخير، فرصت هاي خير را مغتنم بشماريد.

– فرصت ها گاهي توسط دشمن فرهم مي شود مثل فرصتي كه براي امام حسين( ع) در ايجاد نمايشگاه ابدي ارزش ها توسط يزيد بن معاويه به وجود آمده.

– كليد فهم نمايشگاه امام حسين( ع) اين است كه باور كنيم حادثه عاشورا، تنها يك حادثه نيست. بلكه يك فرهنگ جاري براي همه زمان هاست كه پيام آن يك اصل مهم است. مردم در هر زمان سه دسته اند:

الف- اهل حق

ب  – اهل باطل

ج  – بي تفاوت( اكثريت)

نكته: تمام تلاش اهل باطل اين است كه اگر مردم طرفدار باطل نمي شوند، طرفدار حق هم نباشند و به گروه بي تفاوت ها بپيوندند.

غرفه اول : غرفه توكل← تابلوهاي توكل در كربلا:

الف- كلام امام حسين( ع) در وصيت نامه خود

ب  – تكيه اهل بيت( ع) در مصائب به خداوند

ج  – نوع مقاومت در برابر دشمن با تكيه بر خدا

د  – عدم پشيماني و عدم نگراني

ريشه هاي توكل:

– باور كردن ناتواني هاي خود

– باور كردن به توانمندي هاي خداوند از قبيل: قدرت خداوند- علم خداوند- رأفت خداوند

– اگر خود را دوست داريم تكيه گاه مطمئن بايد داشته باشيم.

– باور كردن ناتواني غير خدا

ثمرات توكل:

– از بين رفتن هرگونه اضطراب و تشويق خاطر

– پيروزي واقعي در كارها

– تقويت اعتماد به نفس

– ازدياد مقاومت در برابر مشكلات

– احساس بي نيازي چون تكيه گاه مطمئن اختيار كرده است.

– حب الهي( ان الله يحب المتوكلين)

غرفه دوم: غرفه نياز و تسليم در برابر مقدرات الهي

تابلوهاي رضا و تسليم در كربل ا:

– آخرين جمله امام حسين( ع) كه خلاصه عمر ۵۷ ساله است. الهي رضا بقضائك تسليما لامرك

– جملات ياران: حضرت علي اكبر( ع) :    فاذن لا اُبالي بالموت

حضرت قاسم( ع) :         اهلي من العسل

– جمله حضرت زينب( س) در برابر سرزنش دشمن، مارأيت منه الا جميلاً

ريشه هاي تسليم و رضا:

– توكل و تكيه به خداوند در همه كارها( ضمن اين كه بايد تلاش كامل و دعا هم داشته باشيم.)

– باور به اين كه معمار نظام احسن خلقت همه امور را ذر غالم دقيق چيده است و هيچ اعتراضي قابل قبول نيست.

– باور به اين كه خداي مهربان بد بندگانش را نمي خواهد.

اسباب رضايت خداوند:

– استغفار زياد

– اطاعت از دسنورات الهي( واجبات و محرمات)

– تواضع و فروتني

– تقوا و پرهيزگاري

– احسان و نيكوكاري

– عدم تن پروري

– جهاد و تلاش خالصانه

غرفه سوم : غرفه صبر و مقاومت در برابر مشكلات و امتحانات

تابلوهاي صبر و مقاومت در كربلا:

– تحمل شهادت ها و حتي استقبال از آن

– تحمل اسارت ها و عدم ابراز هرگونه اعتراض و پشيماني

– مقاومت تا آخرين نفر تا آخرين لحظه، تا آخرين فشنگ

ريشه هاي صبر و مقاومت:

– باور به اين كه دوران امتحان و مشكل موقتي است.

– باور به اين كه طرف مقابل امتحان خداي قادر، عالم، مهربان و حكيم است.

– مقايسه بين پاداش ها و سختي امتحان

– باور به اين كه امتحانات يا براي تطهير انسان، ترفيع درجه انسان و تكريم انسان است كه هر سه لطف است.

اسباب صبر و مقاومت:

– كسب شناخت در مورد امتحانات الهي

– تمرين تدريجي در تحمل آزمايشات

– تلقين به موقتي بودن دنيا، ناظر بودن خداوند، انواع امتحانات، پاداش هاي الهي

– مطالعه زندگي اسطوره هاي مقاومت در طول تاريخ( به ويژه اهل بيت(ع))

غرفه چهارم : غرفه امر به معروف و نهي از منكر

مهمترين هدف قيام امام حسين( ع) امر به معروف و نهي از منكر است.

معروف ها و منكرها:

– دسته اول: معروف و منكر شخصي، كه نفع و ضرر به خود شخص مي رسد. شيوه: بايد از هر شيوه تربيتي، تمثيل، قصه، داستان، تشئيق و تنبيه انجام شود نه شيوه تحكم و زور.

– دسته دوم: معروف و منكر جمعي كه نفع و ضرر آن به جمعي مثل خانواده، محله و اقوام مي رسد.

– دسته سوم: معروف و منكر حكومتي: بالاترين منكر اين كه در رأس حكومت، حاكم ظالم و فاسق باشد. چون در اين حكومت، منكرات قانوني مي شود و معروف ها، قاچاق. بالاترين معروف اين كه در رأس حكومت، حاكم عادل و عالم باشد. چون در اين حكومت، منكرات قاچاق و معروف ها قانوني مي شوند.

نكته اول: از صدر اسلام و واقعه غدير تمام تلاش دشمن اين بوده كه امام عادل و نائب او در رأس حكومت نباشد. لذا چهره امام عادل و يا فقيه عادل را در نظر مردم خوشه دار مي كند. تا جايي كه مردم بگويند مگر علي عليه السلام نماز مي خوانده كه در محراب كشته شده و يا در اين زمان بگويند، ولايت فقيه يعني استبداد و فقيه.

نكته دوم: الف- ولايت فقيه با سه قيد، مقيد شده است:

۱- عمل در چارچوبه اسلام و فقه شيعي

۲- عمل در چارچوبه قانون اساسي

۳- عمل در چارچوبه مصالح عمومي مردم

ب- ولايت فقيه تحت نظارت و حمايت امام زمان ( عج) است.( قضيه شيخ مفيد)

با اين بيان آيا سزاوار است يك تيم فوتبال، يك گروه موسيقي، يك گروه هنرپيشه رهبر و زعيم داشته باشند ولي يك جامعه با تمام پيچيدگي ها رهبر نداشته باشد؟

و آيا سزاوار است در مورد رهبر جامعه بگويند ما تيم نمي خواهيمو به جاي رهبر تعبير قيم شود ولي در مورد بازي و تيم فوتبال كلمه قيم به كار برده نشود؟

در محدوده خانواده:

معروف ها و منكرات:

– بي برنامگي← داشتن برنامه در همه امور

– قهر كردن ها← مهر و محبت

– تبعيض بين فرزندان← بر قراري عدالت

– اختلاف پدر و مادر← تدبير و تدبر به جاي اختلاف

– فقر عاطفي← رسيدگي عاطفي

– تجمل گرايي و اسراف← قناعت و ساده زيستي

در محده ادارات:

معروف ها و منكرات:

– پارتي بازي← رعايت عدالت و تساوي

– قانون گريزي← قانون مداري

– اضافه كاري هاي ساختگي← دقت در حلال و حرام

– رشوه و حق حساب← حق مداري

– استفاده اختصاصي از بيت المال← دقت در بيت المال

در محدوده ازدواج:

وظايف:

– ارتباط عاطفي و منطقي فرزندان باوالدين در امر ازدواج

– صحبت كردن بين دختر و پسر در محورهاي دقيق

– تحقيق در محورهاي لازم( محل زندگي يكديگر- محل تحصيل يكديگر- محل كار يكديگر- دوستان)

– استفاده از نظرات مشاورين خانواده

محورهايي كه بايد گفتگو شود :

۱- نوع نگاه به دين و دستورات ديني: هدايت كننده، حفاظت كننده يا محدود كننده

۲- نوع نگاه به زندگي: ميدان مسابقه براي رسيدن به ماديات يا ميدان مسابقه براي رسيدن به درجات معنوي

۳- نوع نگاه به ازدواج: معامله يا مشاركت

۴- نوع نگاه به جايگاه والدين: هدايت گرند يا مداخله كننده

۵- نوع نگاه به آداب معاشرت: ضرورت زندگي است يا از روي ناچاري است.

۶- نوع نگاه به رشد علمي و تحصيلي و معرفتي: يك ضرورت است يا لز روي ناچاري است.

۷- نوع نگاه به تربيت فرزندان: بزرگترين رسالت خانواده يا يكي از وظايف است.

۸- نوع نگاه به مسائل تفريحي و ورزشي

۹- نوع نگاه به مسائل تجملاتي و… .

شيعيان در ماه محرم چگونه عمل مي نمايند؟

۱- مي دانند بايد در اين ده روز زيارت عاشورا را خوانده و در عاشورا غمگين بوده و از خوردن و آشاميدن و ارتباط با مردم بپرهيزد.

۲- مي دانند كه بايد با خلوص و بدون خود نمائي و ريا كاري در مراسم شركت نموده و مدتي هم در تنهايي به سوگواري بپردازند.

۳- مي دانند در هر سال بايد خاره عاشورا و صدمات و آزار خانواده پيامبر مطرح شده و فراموش نشود.

۴- مي دانند قبول اين صدمات براي حفظ دين بوده و ما هم بايد براي حفظ دين كه هدف امام حسين بوده تلاش نمائيم.

۵- مي دانند بايد از خدا خواست كه( اي كاش اين صدمات بر ما و خانواده ما وارد مي شد نه بر امام حسين( ع) و خانواده او)

۶- مي دانند با خلص نيت و صفا بايد از خدا خواست كه( اي كاش ما در كربلا بوديم و به رستگاري و شهادت و سعادت مي رسيديم.)

۷- مي دانند شركن در عزاداري، اعلام همراهي با امام حسين( ع) براي جلوگيري از تحريف دين و اجراي دستورات خداست.

۸- مي دانند از رياكاري و حسادت و رقابت غير صحيح در تشكيل جلسات و هيئت ها و برگزاري مراسم بايد دوري نمود.

۹- مي دانند خداوند، خدمات و تلاش و عزاداري ساده و خالصانه رامي پذيرد، نه ريا كاري و چشم و هم چشمي ها را.

۱۰- مي دانند براي جلوگيري از ريا كاري، مي توان هزينه و محل مراسم را داد تا مراسم به وسيله ديگران و به نام ديگران برگزار شود.

۱۱- مي دانند بايد در ابتداي جلسات و مراسم، آموزش قرآن و احكام و اخلاق به عنوان هدف امام حسين( ع) برقرار باشد.

۱۳- مي دانند شيطان تلاش دارد كه در مراسم و عزاداريها مبتلا به غفلت وريا كاري و نگاه آلوده شويم.

۱۴- مي دانند بايد لعنت بر دشمنان و قاتلان امام حسين( ع) و كساني كه تا قيامت بر پيروان او ستم نمايد بفرستد.

۱۵- مي دانند اگر تلاش و افشاگريهاي امام چهارم( ع) و حضرت زينب( س) نبود، نام وياد و هدف امام حسين باقي نمي ماند.

۱۶- مي دانند انقلاب اسلامي ايران حاصل تلاش و شهادت امام حسين و ياران وهمراهان او در طول تاريخ است.

۱۷- مي دانند نماز جماعت امام حسين در ظهر عاشورا، زير تير باران دشمن، به دليل اهميت نماز اول وقت است.

۱۸- مي دانند همانگونه كه خداوند امام چهارم را درعاشورا حفظ نمود، دين را حفظ مي نمايد و گسترش مي دهد.

۱۹- مي دانند همانگونه كه خداوند توبه( حر) را پذيرفت بهترين موقع براي توبه و آشتي با خدا دهه عاشورا است.

۲۰- مي دانند در پايان روزعاشورا و مراسم شام غريبان، امام حسين براي تمام عزاداران دعاي خير و شفاعت مي نمايد.

۲۱- مي دانند غذاي حرام و شبهه ناك عامل مهم در دشمني و قتل امام حسين به دست كوفيان بوده است.

۲۲- مي دانند بهترين الگوي اطاعت و پيروي از رهبر، حضرت عباس( ع) بوده و ما نبايد مثل مردم كوفه باشيم.

۲۳- مي دانند مراسم ساده و با محتوا بهتر از برنامه هاي پر سر و صدا ولي بي محتواست.

۲۴- مي دانند معصومين(ع) شاهد مراسم و عزاداري ما هستند، بنابر اين رعايت ادب و احترام را در مراسم مي نمايند.

۲۵- مي دانند پرچم سرخ بر گنبد امام حسين دليل شهادت مظلومانه اوست و تا انتقام او به دست امام مهدي( عج) باقي مي ماند.

۲۶- مي دانند بيان مطالب غير واقع و آنچه بيانگر ذلت معصومين(ع) باشد در مراسم عزاداري حرام و ممنوع است.

۲۷- مي دانند امام حسين و يارانش در شب عاشورا تا صبح در حال عبادت و خواندن قرآن و نماز بوده اند.

۲۸- مي دانند نبايد بهانه به دست دشمن دهند تا بتوانند ما را ملتي جاهل و خشن معرفي نمايد: براي مثال( صليب را به عنوان علم حضرت عباس و براي خود نمايي در دست بگيريم!! و به جاي اهداي خون براي استفاده بيماران به قمه زني بپردازيم.)

۲۹- مي دانند در اين دهه بايد بيش از گذشته با افراد جاهل و بي توجه به دين مهربان بود و با احترام ار آنها پذيرايي نمود.

۳۰- مي دانند براي دوري از ريا كاري مي توان به صورت گمنام دانش آموزان و دانشجويان را اطعام نمود.

۳۱- مي دانند به جاي اطعام هاي گران مي توان از هيئت هاي كودكان با شيريني و بستني پذيرايي نمود.

۳۲- مي دانند عامل مهم در تبديل مردم زمان پيامبر به قاتلان امام حسين ضعف مردم در( استدلال- عدالت اجتماعي- عبادت و معنويت- محبت و ايثار) بوده و همين موضوعات مي توانند عامل انحراف جامعه ما باشد.

امتیازات امام حسین (ع)

۱- محبت امام حسین (ع)در قلب همه مومنین است.

ان للحسین فی بواطن المومنین محبة مکنونة بح/۴۳/۲۷۹

۲- خداوند در عوض شهادت برای امام حسین (ع) ۳ چیز قرار داده است:

الف- الامة فی نسله

ب  – و الشفاء فی تربته

ج  – و اجابة الدّعاء تحت قبره

۳- تمام انبیاء از کربلا زیارت کردند    ما من نبیّ الاّ و قد زار کربلا

۴- تمام بودن نماز مسافر در کربلا (حائر حسینی) مثل مسجد الحرام،مسجد النبی (ص) و مسجد کوفه

۵- امام حسین (ع) تنها مولودی است که قبل از اینکه به دنیا بیاید و بعد از آن که شهید شود سخن گفته است.

سخن گفتن قبل از تولد در رحم مادر که به تواتر رسیده است.

سخن گفتن سر مبارک روی نیزه هم که این آیه را تلاوت کرده است.  ام حسبت ان اصحاب الکهف و الرقیّم کانوا من ایاتنا عجیبا

۶- امام حسین (ع) تنها مولودی است که چون قدم به جهان گذاشت دو حالت متضاد فرح و حزن (تبریک و تسلیت)برای خاندان او رخ داد.

پیامبر اکرم ص وقتی امام حسین ع به دنیا آمد بین چشمان او را بوسید  و فرمود:در مقابل شنیدن صدای گریه امام حسین (ع)

رسول الله ص:الله تعلم ان بکاؤه یؤذتنی سفینة /۲/۱۹۷

لعن الله قوما هم قاتلوک یا بنیّ یقولها ثلثا    سفینة/۲/۱۹۷

فانّ رسول الله ص کثیرا ما یقبل جبینه و نحره

– امام علی ع هم با بدنیا آمدن عباس ص دستهای او را بوسید و قصه را برای مادرش گفت.

۷- عشق به شهادت    خطّ الموت علی ولد آدم مخطّ القلادةعلی جید الفتاة و ما اولمنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف

ز بس عشق شهادت در سرش بود       ره  ۹ ماهه  را  ۶ ماهه  پیمود

۸- زیارت اربعین و چهل روز عزاداری مختص امام حسین (ع) است.

هدف از قیام انبیاء و اولیاء و صلحاء را در این زیارت می خوانیم

– و یزکیّهمو یعلمّهم الکتاب و الحکمة و بذل مهجبة فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالّه

۹- برخورداری از باوفاترین اصحاب فانی لا اعلم اصحابا اوفی و لا خیرا من اصحابی کلام حضرت (ع)در شب عاشورا

۱۰- اعظم المصائب بودن مصیبت حضرت ع   (جبرئیل به حضرت آدم (ع)انگیزه فرمود).

جلّت و عظمت مصیبتک فی السموات علی اهل السموات

؟۱۱- همه انبیاء بعد از مدتی که از عمر آنها می گذرد توان شناخت پیدا می کنند اما امام حسین(ع) از روز تولّد شفاعت کرد.

جریان فطرس ملک  من مثلی و انا عتیق الحسین (ع)

۱۲- پیامبر ص فرمود:من سرّه ان ینظر الی   سید شباب اهل الجنّة فلینظر الی الحسین (ع)(این روایت را بیش از ۱۴ نفر از اهل سنت هم نقل کرده اند.) احقاق الحق ج ۱۴ ص ۲۸۹

۱۳- ثواب گریه بر امام حسین (ع) من بکی اوابکی اوتباکی وجبت له الجنّة

۱۴- استحباب سلام بر امام حسین (ع)موقع نوشیدن آب  السلام علی الحسین العطشان

۱۵- هر امام یک سلام دارد در حالیکه هر عضو بدن امام حسین (ع) سلام دارد.

۱۶- امام صادق (ع)فرمود: کل الجزعت والبکاء مکرو،سوی الجزء و البکاء علی الحسین   بح/۴۵/۲۱۳

۱۷- گریستن آسمان: لمّا قتل الحسین الطرت السماء دما   در المنشور/ج۶/

محبت ویژه عالم به امام حسین (ع)

خاموش نشده نور عشق و محبت امام حسین(ع) در دلها

مقدمه: قانون عمومی ولادت و مرگ عمومی و خصوصی در عالم است که نوح ۲ هزار ساله و لقمان ۳ هزار ساله هم می میرد و لقمان دنیا را به کاروانسرا و درب تشبیه می کند و نوح به عزرائیل می گوید: کسی که می داند مانند توئی در قضای او هستی چطور اعتماد به دنیا کند.

انسان ها، دولت ها، نظریه ها، شخصیت ها می آیند و می روند و مرگ عمومی و خصوصی دارند مثل نظریه بطلمیوس و گالیله.

= امام حسین (ع) فوق نوابغ است لذا دانشمند فرانسوی می گوید که جهان به منزله دریا و حوادث به منزله امواج که پدید می آیند و بزرگ و بعد کوچک و بعد ناپدید می شوند و می میرند بخلاف قضیه کربلا .

= اگر انسان در ایام محرم و صفر با یک هواپیما سفری داشته باشند در هر شهر شیعه نشین گمان می کند که تشییع جنازه امام حسین (ع)است.

= یعنی امام حسین (ع) مرگ اختصاصی ندارد.

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق                 ثبت است در جزیره عالم دوام ما

دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد           آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست

آیه: یریدون لیطفؤوا نور الله بافواههم و الله متّم نوره

حضرت زینبت س : یزید کد کیدک واسع سعیک فوالله لا تمحو ذکرنا

سخنان ائمه ع و پیامبر ص

۱- پیامبر اکرم ص: حسین منی و انا من حسین،الحسن و الحسین سید اشباب اهل الجنة

۲- امام علی(ع): بابی انت و امی الحسین

۳- امام مجبتی (ع):لا یوم کیومک یا ابا عبد الله

۴- امام سجاد(ع):انا ابن من قتل صبری    مانند پرنده ای که با نوک چاقو در قفس کشته شد.

۵- امام باقر(ع): خداوند در مقابل شهادت ۳ چیز به امام حسین(ع)عطا فرمود:

الف) الشفاء فی تربته

ب  ) واجابة الدعا تحت قبة
ج  ) والا مامه فی نسله

۶- امام صادق(ع): حنکوّا اولادکم بتربة الحسین ع فانه املن من کلّ داء  بح/۹۸/۱۲۴

۷- امام کاظم(ع): من زار قبر الحسین عارفا بحقّه غفر الله ما تقدم من رنبه و ما تأخر

۸- امام رضا(ع): یابن الشبیب ان کنت باکیا فابک للحسین ع فانه ذبح کذبح الکبش

۹- امام جواد(ع): آسمان گریه نکرد مگر بر حضرت یحیی(ع)و امام حسین (ع)

۱۰-  امام هادی(ع): اشهد انک قد اقمت الصلوة و اتیت الزکاة

۱۱- امام عسگری(ع): یکی از علائم مومن خواندن زیارت اربعین است.

۱۲- امام زمان (ع): لا بکیّن علیک بدل الدموع دما

فضیلت زوّآر امام حسین(ع)بر حجاج بیت اللله الحرام در روز عرفه.

ویژه بودن ولادت: مشتق بودن اسم از اسم خدا

= فرزندی به جز حسین بن علی(ع)و یحیی بن زکریا(ع)شش ماهه به دنیا نیآمده است.

مقاتل الطالبین/۷۸/بح /۴۴/۲۰۲/کافی/الحجمه/ح ۲/ارشاد مفید/۱۹۸/حدیقة الشیعة/۴۹۷

امام صادق(ع): کان بین الحسن و الحسین علیهما السلام طهر و کان بینهما فی المیلاد ستتّه اشهر وعشرا.

= میان تولد امام حسن و انعقاد نطفه امام حسین یک طهر فاصله بوده و اختلاف سن آنها شش ماه و ده روز بوده است.

مضمون روایات

الحسن و الحسین اسمان من اسماء الجنة ما سمیّت العرب بهما فی الجاهلیّة

(حیاة الامام الحسین بن علی/۱/۳۰)

عن جابر قال النبی ص عیّ الحسین حسنا لانّ باحسان الله قامت السموات و الارضون و اشتق الحسین من الاحسان و علی و الحسن من اسماء الله تعالی و الحسین تصیغه الحسن بح/۴۳/۲۵۲

پیامبر ص(ابراهیم فدای حسین) حیاة الحسین را/۹۵

ابن عباس می گوید:خدمت رسول خدا ص بودم.حسین ع روی زانوی راست پیامبر ص و ابراهیم روی زانوی چپ حضرت نشسته بودند و پیامبر ص گاهی حسین و گاهی ابراهیم را می بوسید،حالت وحی به حضرت دست داد و پس از آن حضرت فرمودند:

جبرئیل بعد از ابلاغ سلام پروردگار،گفت:خدا می فرماید این دو فرزند را بر شما باقی نمی گذارم باید یکی را فدای دیگری بنمایی.پیامبر به ابراهیم نظر کرد و گریست و فرمود اگر ابراهیم بمیرد فقط من محزون می شود امام اگر حسین ع بمیرد فاطمه علی و من محزون می شویم و من اندوه خود را بر حزن فاطمه و علی ترجیح می دهم.جبرئیل ابراهیم قبض روح گردد.ابراهیم را فدای حسین کردم(ابراهیم پس از سه روز بیماری وفات کرد.)

از این پس هرگاه پیامبر ص فرمود:قربان کسی که ابراهیم را فدای او کردم.

امتیازات امام حسین(ع)

=بیش از ۲۵۰ آیه قرآن کریم درباره امام حسین (ع) تسیه شده است. یعنی حضرت مصداق مفاهیم مندرج در آن آیات است بعضی به اطلاق و عموم و برخی به خصوص.

من جمله آیه تطهیر: انّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا.

آیه مباهله:

سوه انسان: و یطعمون الطعام علی حبّه مسکینا و یتیما و اسیرا انما نطعمکم لوجه الله لا یرید منکم جزاء و لا شکورا

سوره فجر: یا ایتها النفس المطمئّنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی

داود بن فرقه از امام صادق ع: اقرأ وا سورة فی فرائضکم و نوافلکم فانّها سورة الحسین بن علی علیهما السلام. من قرأها کان مع الحسین بن علی علیهما السلام یوم القیمة فی درجة من الجنّة.

امام حسین(ع) و امتیازات

قوم حضرت موسی ع وقتی تشنه شدند    و ضجّوا بالبکاء الی موسی و قالوا هلکنا بالعطش فقال موسی ع       الهی بحق محمد سیّد الانبیاء و بحقّ علی سید الاوصیاء و بحقّ فاطمه سیدة النساء و بحق الحسن سید الاولیاء(النجباء) و بحق الحسین سید الشهدا، و بحق عترتهم و خلفائهم سادة الازلیاء لمّا سقیت عبادک هؤلاء فا وحی الله یا موسی اضرب لعصاک الحجر فضربه بها فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا بح/۱۳/۱۸۴ / برهان/۱/۱۰۳/ح ۱

امتیازات امام حسین (ع)

در کلام ابن الحدید/شرح نهج/ج۱/۳۰۲

سید اهل الاباء الذی علّم الناس الحمیّد و الموت تحت ضلال السیّوف اختیارا له علی الدیّنة ابو عبد الله الحسین بن علی بن ابی طالب الذی عرض علیه الامان و اصحابه فالفت من الذیّ سرور مردانی که دارای حسّ امتناع بودند واز قبول ستم(مبارزان)آن کسی است که به مردم حمیّت آموخت و به آنان فهماند که زیر سایه شمشیر مردن از پستی و مذلت بهتر است.حسین بن علی بن ابیطالب(ع)است.

امتیازات امام حسین(ع)

نقل داستان کربلا توسط خدا برای انبیاء

خدای تبارک و تعالی موقع تعلیم اساسی پنج تن به انبیاء، وقتی از حزن موقع بودن نام حسین(ع)سؤال می کردند به انحاء مختلف بوسیله جبرئیل(ع)قصه کربلا را برای انبیاء بیان فرموده است. بح/۴۴/ص ۲۲۳ تا ص ۲۴۵/نفس المهموم ص ۵۳/احتجاج ص ۲۳۹

امتیازات امام حسین (ع)

معجزات: شفا دادن مریض

۱- زرارة بن اعین، قال سمعت ابا عبد الله ع یحدثّ عن آبائه (ع) انّ مریضا شدیدة الحمیّ عاده الحسین (ع)

امام (ع) به عیادت شخص تب داری رفتند فلمّا دخل من باب الدارّ طارت الحمیّ عن الرّجل فقال له رضیت با اوتیتم به حقّا و الحمیّ تهرب عنکم. فقال الحسین (ع) و الله ما خلق الله شیئا الاّ و قد امره بالطاعة لنا، فاذا نحن نسمع الصوت و لا تری الشخص یقول لبیک…. مناقب ابن شهرآشوب/ج ۴/ص ۵۱

۲- درخت خشک را به ثمر رساندن: خرج الحسین فی بعض اسفاره و معه رجل من ولد الزبیر بن العوام یقول بامامته فنزلوا فی طریقهم بمنزل تحت نخل یا بس من العطش ففرش الحسین تحتها و بازائه نقل لیس علیها رطب قال: فوقع یده و دعا بکلام لم افهمه فاخضرّت النخله و عادت الی حالها و حملت رطبا فقال الجمال الذی اکثر منه هذا سحر والله فقال الحسین (ع) ولیک انّه لیس بسحر ولکنّها دعوت ابن بنیّ مستجابة. دلائل الامه ص ۷۶ به نقل از موسوعه ص ۶۳۹.

امتیازات امام حسین (ع)

قرائت قرآن بعد ازشهادت

آیات ۹ الی ۱۳ سوره کهف:« ام حسبت ابن اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا الی قوله انّهم فتیة آمنوا بربّهم و زدناهم هدی فلم یزدهم ذلک الاّ ضلالا ».

شعراء/:۲۲۷« وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون ».

غافر/۷۱:« فذرهم فسوف یعلمون اذ الاغلال فی اعناقهم و السّلاسل یستحبون ».

بقره/۱۳۷:« فسیکفیکهم الله و هو السّمیع العلیم ».

امام حسین علیه السلام مظهر صفات انبیاء

۱- انبیاء هدایت گرند :

– و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا و اوصینا اللهم الیهم فعل الخیرات و اوقام الصلوة و اتیاء الزکاة.

– و جعلناهم ائمة یهیدون بامرنا لمّا صبروا و کانوا بایاتنا یوقنون.

– فبهدیهم اقتده

– روایت انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

مجلس امام حسین(ع)کلامی است که همه در آن شرکت دارند.

نکته: تاثیر هدایت گری مجالس عزا(محرم و صفر است است که اسلام را زنده نگهداشته است.امام خمینی ره)

۲- انبیاء از غیر خدا نمی ترسند.

– الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الاّ الله

– دعای عرفه: اللهم اجعلنی اخشاک کافی اراک

– خطاب به یزید: یزید رجل شارب الخمر قاتل نفس المحترمة معلن بالفسق… مثلی لا یبایع مثله

– امام حسین ع: لولم یکن لی فی الدّنیا ملجأ و لا مأوی لمابایعت یزید بن معاویة   مقتل العلوامل/ص ۵۴

– الهی الویل لی ثم الویل لی ان کان الجحیم مؤملی=مناجات

۳- انبیاء اهل جهاد و شهادت بودند    و کایّن من نبی قاتل معه ربیّون کثیر امام حسین(ع) سید الشهداء است.

۴- انبیاء از بهترین مخلصان هستند       فبعزتک لا غوینهم اجمعین الا عبادک المخلصین .

امام حسین(ع)هونّ علیّ انّه بعین الله

۵- انبیاء بهترین توکلّ کنندگان هستند.  مالنا الاّ نتوکلّ علی الله و قد هدانا اسبلنا

امام حسین (ع) اللهم انت ثقتی

۶- انبیاء بهترین معامله کنندگان با خدا و بهترین بیعت کنندگان با خدا .  ما سألتکم من اجر ان اجری الاّ علی الله

امام حسین(ع) با خدا معامله کرد و با او بیعت کرد

ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم…. فاستبشروا بییعکم الذی بایعتم فیه

۷- انبیاء بهترین صابرین هستند   .    کلّ من الصّابرین

امام حسین(ع) صبرأ علی بلائک

۸- انبیاء و احیاء کنندگان امر به معروف و نهی از منکر  و یقتلون الذی یأمرون بالمعروف

امام حسین(ع) ارید ان امر بالمعروف           حیات الحسین/۲/۲۶۴

۹- انبیاء و بهترین عزیزان و نزد خدا و مردم  .  العزة لله و لرسوله و للمؤمنین

امام حسین(ع) هیهات منّ الذّلة
۱۰- انبیاء بهترین مبارزه کنندگان با طاغوت  .   لقد بعثنا فی کلّ امّة رسولا ان اعبدوا الله و احتنبوا الطاغوت

۱۱- انبیاء آمدند تا مردم را تزکیه کنند  .  هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعملهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا

امام حسین(ع) و بذل مهحبة……   امام حسین(ع) و مثلی لا یبایع مثله

ثواب زیارت امام حسین(ع)

بح/۴۴/۲۲۱، برهان/۴/۲۳۲،نفس المهموم ص ۴۷= عن محمد بن مسلم قال:سمعت ابا جعفر و جعفر بن محمد علیهما السلام یقولان: انّ الله تعالی عوضّ الحسین علیه السلام من قتله ان جعل الامامة من ذریّته و الشّفا فی تربته و اجابة الدعّا و عند قبره و لا تعهّ ایّام زائریه جائیا و راجعا فی عمره (رفت و برگشت زائرین قبرش جزو عمرشان محسوب نمی شود.)

قال محمد بن مسلم: فقلت لابی عبد الله علیه السلام هذه الخلال تقال بالحسین علیه السلام فماله فی نفسه؟ قال: انّ الله تعالی الحقه بالنبیّ فکان معه فی درجته و منزلته ثمّ تلا ابو عبد الله علیه السلام: و الذین آمنوا و اتبعّتهم ذریتّهم بایمان الحقنا ذریتّهم… (۲۱/طور)

امام صادق (ع): زیارة الحسین بن علی واجبه علی کلّ من یقرّ للحسین بالامامه من الله عزّو جلّ  سزاوار است به معنای لزوم ارشاد/۲/۱

امام رضا(ع)   : من زار الحسین بکربلاء،کم زار الله بعرشه

امام صادق (ع): من زار الحسین عارفا بحقّه غفر الله ذنوبه ما تقدّم منها و ما تأخر

امام صادق (ع): زیارت قبر امام حسین(ع)در نزد خدا معادل با ۲۰ حج کعبه افضل از آنست

امام صادق (ع): زیارت قبر امام حسین (ع)عارفا بحقه معادل ۱۰۰ حج که با پیامبر ص انجام داده شده باشد.

عن ابی عبد الله ص کان الحسین بن علی ذات یوم فی حجر النبی ص یلاعبه و یفیاحکه فقالت عایشه یا رسول الله ما اشدّ اعجابک بهذا الصبیّ فقال لها و ملک و کیف لا احبّه و لا اعجب به و هو ثمرة فوأدی و قرّة عینی اما انّ امتی ستقتله فمن زاره بعد وفاته کتب الله حجة من حججی قالت یا رسول الله حجة من حججک قال نعم و حجتیّن …اربع حجّ تزل تزاده حتی بلغ تسعین حجة من حجج رسول الله.

امام صادق (ع): من زار قبر الحسین(ع)بشطّ الفرات کان کمن زار الله فوق عرشه بح/۴۴/ص ۲۶۰

ثواب زیارت

امام صادق(ع)من زار قبر الحسین(ع)بشطّ الفرات کان کم زار الله فوق عرشه ایّما مومن اتی قبر الحسین عارفا بحقّه فی غیر یوم عید(قربان)کتب در عشرون حجة و عشرون مبرورات متقبلات و عشرون غزوة مع بنی مسرل او امام عادل و من اتاه فی یوم عید کتب له مأة حجة و مأة عمره و مأة غزوة مع بنی مرسل او امام عادل و من اتاه یوم عرفه عارفا بحقه کتب لدالف حجة و الف عمرة متقبلات والف غزوة مع بنی مرسل او امام عادل .

(عیون/۱/۲۹۹) قال الرضا(ع): من ترک السعّی فی حوائجه یوم عاشورا قضی الله له حوائج الدّنیا و الآخرة و من کان یوم عاشورا یوم مصیبته و حزنه و بکائه جعل الله عز و جل یوم القیمة یوم فرحه و سروره و قرّت بنا فی الجنان عینه

مقایسه امام حسین و قرآن

کتاب الحسین فی القرآن ۱۲۸ آیه تأویل به حضرت شده است سید محمد واحدی.

امام:                                                                  قرآن:

۱- ارید ان آمر بالمعروف                                                آمر زاجی

۲- کن تنورا لا تطفأ                                                        کتابا نورا لا یطفأ

۳- در حقانیت هیچ کدام جای شک نیست                             ان کنتم فی ریب ممّا نزلنا…

روز عاشورا: ان کنتم فی شک فانا ابن بنت نبیّکم

۴- درباره حضرت این تعبیر آمده لا یمحی رسمه                    فهو فی کل زمانه جدید.

۵- امام به مردم:ادعوکم الی الرشاد                                    یهدی الی الرشد

۶- برکت در شهادت حضرت فبارک لی قتله                           کتابا مبارکا

۷- ظهور عزّت هیهات من الذّلة                                         انه الکتاب عزیز

مثلی لا یبایع مثله

۸- شکایت اللهم انی اشکوا الیک ما فعیل بابن نبت نبیّک        یارب انّ هذا القوم اتخذوا هذا القرآن مهجورا

۹- سیادت        ان الحسین سید الشهداء                             سید الکرام و القرآن

۱۰- انت الناطق بالهدی و انت الصّادص المصدّقین                 کتاب ناطق صادق

زیباترین تعریف از امام ( امامت و ولایت الهی – حکومت دینی )

در اولین نامه که به مردم کوفه نوشت می فرماید: فلعمری ما الامام:

۱- الاّ العامل با الکتاب

۲- و الآخذء بالقسط

۳- و الدائن بالحقّ

۴-  و الحابس نفسه علی ذات النفسه

به جانم قسم امام نیست مگر آنکه :

الف- به کتاب خدا عمل کند.

ب  – به عدل و قسط رفتار نماید

ج  – بر حسب قانون و حق مجازات کند.

د  – خود را در مسیر رضای خدا قرار دهد.

چهار شرط اساسی :

الف) عدالت

ب) امانت

ج) جزویت(مدیریت)

د) تقوی

خنده یاران برای شهادت               یاران/ دیگران

لقد خرج حبیب بن مظاهر الاسدی و هو لفیحک فقال یزید بن حصین الهمدانی و کان یقال له سید القراء:یا اخی لیس هذه ساعة ضحک قال فایّ موضع احق من هذا السّرور؟ و الله ما هو الاّ ان تمیل علینا هذه الطغاة فنعانق الحور العین. سفینه/۲/۲۶

جر به جرداق:

۱) فرق علی(ع) و معاویه:

الف- احجاب معاویه فریفته جاه و زر و زور و مقام بودند.

ب  – اصحاب علی(ع)فریفته اخلاق و فضیلت و کرامت او شدند.

۲) فرق یزید و امام حسین(ع):

الف- یاران یزید در مقابل دعوت او برای قتل امام پرسیدند کم تهب لنا؟

ب  – یاران امام حسین(ع)گفتند اگر ۷۰ بار کشته شویم دست از یاری تو بر نمی داریم   نموت معک

سبط بن جوزی:

(الحسین (ع))ساکن فی القلوب و الغمائر(در برابر سؤالی که سر امام حسین(ع)کجا رفتن است)

عالم سنی: فعلوا بالحسین ما تقشعر منه الجلود

ابن ابی الحدید: سید اهل العباد……الامام الحسین

عالم سنی دیگر: فکما ان الجلوسی فی مجلس القرآن عبادة فالجلولی فی مجلس الحسین عباده.

فکما ان القران شفاء و رحمة فتربة قبر الحسین شفاء لجمیع الامراض.

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا

مقدمه:

۱- الگوپذیری در انسان امری نیازی فطری است [۱]بعد خداوند هم الگوها و استفاده از الگوها را مباح می کند.

۲- الگوها هر چه ملموس تر و قابل دسترس تر باشد قابل استفاده تر است (کاغذ شطرنج)

۳- الگوها بر دو نوعند:

الف: کامل

ب  : ناقصل

الف- چرا از الگوهای غیر دینی استفاده می کنیم؟= چون آنها را در زندگی دنیا موفق تر می بینید و الگوهای دینی نیز خوب تشریح نشدند.

ریشه یابی دستورات دینی:

۱- مربوط به دنیا

۲- مربوط به آخرت

– چرا بعضی می خواهند که دنیا را هم با عبادات خاص اداره کنند؟

– چرا در تهاجم فرهنگی دقیق نمی شویم تا ببینیم که مواد تهاجم فرهنگی همان موارد دین ماست که از ما گرفته و به عنوان فرهنگ غرب و با رنگ بی خدایی تحویل می دهند.

۱- ابراهیم، پیامبر ص …….

الگوهای تربیتی و اخلاقی درقیام عاشورا

۱- الگوی وفاداری و فداکاری  حضرت ابوالفضل(ع)

نمود های وفاداری :

الف – خدا

ب  – حسین وائمه

ج  –  پدرومادر

د  – همسر

و  – فرزندان

ز  – مردم

ه  – شهیدان

ط  – انقلاب

واژه های بکار برده شده در مورد ابوالفضل

– نافذ البصیره (دارای بینش عمیق)

– طلب الایمان (ایمان قوی)

– آثر وابلی (ایثارگرو سر بلند در امتحانات)

– العبد الصالح

– المطیح لله و رسوله

– الفاری( فدا شده)

– المواقعی (نگهبان)

– الساعی

– السقاء

– صاحب اللواء

امام صادق: کان عمنّا العباس بن علی نافذ البصیره، طلب الایمان، جاهد مع ابن عبد الله وابلی بلاء منّا و مضی شهید. مقتل/مخفف/۱۷۵.

امام سجاد: رحم الله العباس خلقه آثر وابلی و فدی اخاه بنفسه حتی قطعت یداه

ریشه وفاداری

۱- معرفت

۲- محبت

۳- اطاعت

۴- تسلیم

۵- سبقت

خداوند می فرماید:    اوفوا بعهدی اوف بعهدکم

وفا: الف- پنهان و آشکار      ب- آشکار فقط ( نقال )

۲- الگوی صبر و مقاومت – حضرت زینب(س)

صبر زینب روی دگر سکه کربلا است(سکه کربلا دو رو دارد ):

۱- ایثار، شهادت، از خود گذشتگی

۲-  پیام رسانی، صبر

– حضرت ما در ۳ شهید،  خواهر ۸ شهید، عمه ۹ شهید، خاله ۳ شهید (۲۳ شهید)

نکات:

۱- نیابت خاصه۹ از طرف امام(ع) /(الخصائص الزینبیه/۳۳)

اوصی الی اخته زینب بنت علی فی الظاهر فکان ما یخرج عن علی بن الحسین فی زمانه من علم ینسب الی زینب بنت علی عمته سترا علی علی بن الحسین و تقیه اتقائ علیه

۲- خطبه خوانی با همه داغهایی که دید، کانها تنطق و تفرغ علی لسان امیر المؤمنین (ع) / العیون    ص ۱۷۶

۳- لقب عالمه غیر معلمه از سوی امام سجاد(ع)

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا

۱- الگوی وفاداری = کل اصحاب امام حسین: فانیّ لا اعلماصحابا اوفی و لا خیرا من اصحابی و لا اهل بیت ابرّ

در راه دوست کشته شدن آرزوی ماست          دشمن اگر چه تشنه بخ خون گلوی ماست

گردیم دور یار چو پروانه دور شمع                چون سوختن در آتش عشق آرزوی ماست

۲- فداکاری حضرت ابو الفضل (ع) ( رحم الله العباس فلقد آثر و ابلی و فدی اخاه بنفسه حتی قطعت  یداه )

۳- صبر: حضرت زینبت س: ما رایت منه الا جمیلا

ای به یک روز مادر دو شهید                    وی فدای تو نازنین پسرت

ای که در طول کمتر از یک روز                   ماند هفتاد داغ بر جگرت

۴- الگوی نادمان: حضرت حرّ: امام حسین(ع): انت نالحرّ کما سمتّک امّک و انت الحرّ فی الدنیا و الآخرة

۵- الگوی مجاهد کهنسال حضرت حبیب بن مظاهر: امام حسین (ع): ای حبیب تو شخصی با کمال بودی در یک شب قرآن ختم می کردی

۶- الگوی عاقبت به خیری: حضرت زهیر بن قین: امام حسین (ع): خداوند تو را در پیشگاه قرب خود جای دهد و قاتل تو را لعنت کند.

۷- الگوی رازداری قیس بن مسهّر: امام بعد از شهادت وی این آیه را خواند: و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر

۸- الگوی محبت و موّدت: عباس خطاب به امام (ع):هیچ کس در روی زمین نزد من عزیز تر و محبوبتر از تو نیست.

۹- الگوی جان نثاری: حنظله بن سعد در روز عاشورا خود را سپر جان امام نمود: وقف بین یدی الحسین یقیه السهام  و الرّماح و السیوف بوجهه و شهره

۱۰- الگوی پایداری و وظیفه شناسی: مسلم بن عوسجه به امام: لم انارتک حتی اموت معک/ و لم نعتذ و عند الله من اواء حقّک.

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی مصلین (یاد آوران نماز) :

۱- ابوثمانه صیدادی (یاد آور نماز ظهر)

۲- سوید بن عمرو

۱-ابوثمانه: می خواهم در حالی خدا را ملاقات کنم که این نماز را نیز به جای آورده باشم

امام: ذکرت الصلوة جعلک الله من الصلین ( نه اینکه امام یادش نیست بلکه جهت تشویق ایگونه می فرماید)

امام با یاران نماز   خواندند ( سعید و زهیر در مقابل امام )

۲- کان شرنیّا کثیر الصلوت

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی جان نثاری :

۱- حنظله بن سعد تهامی

۲- سعید بن عبد الله حنفی

۳- عمرو بن قرظه الانصاری

۱- وقف بین یدی الحسین بقیة السهام و الرماح و السیوف بوجهه و نحره ۴۰/ ۴۵/ ۲۳

۲- تقدم امام الحسین فاستهدف لهم یومونه بانبل کلما اقدا الحسین و تماما تام بین یدیه نمازل یومی به حتی سقط الی الارض

۳- نیزه هایی که به سوی امام پرتاب می شد وی با بدن سپر می شد و در نهایت پرسید آیا به عهدم وفا کردم؟ امام(ع): آری تو در بهشت در پیش روی من خواهی بود.

نکته: برادرش علی بن قرظه در سپاه عمر سعد است

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی محبت و مودّت / عابس(مورد نظر امام زمان در زیارت ناحیه مقدسه)

عابس از شخصیت های بارز شیعه / مدیر، شجاع، سخن ور، زاهد، شب زنده دار بوده است.

– نکته ویژه وی اینکه به امام (ع) عرض کرد: یا ابا عبد الله! والله ما امسی علی وه الارض قریب و لا بعید اعزّ علیّ و لا حبّ الیّ منک و لو قدرت علی ان ادفع عنک الضّم او القتل بشیء اعز علی من نفسی و دمی لفعلت ۴۰/۴۵/۲۹

– حضور در میدان بصورت بدون زره ( خلوص با رفع تقیّد از بدن )

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا :

الگوی راز داری/ قیس بن مسحر نامه رسان امام حسین (ع)

قیس واسطه امام(ع) و کوفیان در ارسال نامه ها بود و در محل قادسیه توسط مأموران ابن زیاد دستگیر شد برای حفظ اسرار امام نامه را پاره کرد( در باز پرسی) توکیستی: بنده ای از شیعیان علی(ع) و فرزندانش

چرا نامه پاره کرده کردی؟ چون بدست تو نرسد

نامه از که بود؟از امام حسین(ع) برای مردم کوفه

– خشم ابن زیاد که تو را رها نمی کند تا اسرار را فاش نکنی و بر بلندی رفته بر علی و فرزندانش دشنام دهی

– قیس: اسامی را نمی دانم امّا دشنام می دهم: بر بلندی رفت و بعد از حمد و ثنای الهی، لعن و دشنام به این زیاد و بنی امیه و سلام و صلوات بر علی و آل او فرستاد و بعد گفت: ای مردم من پیک حسینم به دعوتش پاسخ دهید.

شهادت بدست ابن زیاد

امام(ع) در مقابل خبر شهادت قیس: و منهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر

نکات: خود را برای فقط جان عده ای به خطر انداختن

ب- ابد از محبت و ولایت نسبت، علی(ع) و فرزندانش و اعلام انزجار که تقیه، که امام(ع) حرکت او را با آیه تایید کرد

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا :

الگوی نادمان (ندامت و جبران)

مقدمه ای در باب توبه و شرایط توبه

حرّ یزید بن ریاحی :

نکات ویژه

۱- ادب نسبت به حضرت

۲- نماز پشت سر امام حسین(ع)

۳- سر افکندگی در لحظه توبه

– ریشه توبه: پاسخگویی به ندای امام حسین(ع)(اما مغیث یغیثنا توجه الله)

– نکات الگویی و رفتاری:

۱- به امام می گوید: من اول کسی بودم که بر شما خروج کردم اجازه فرمایید اول کسی باشم که در راه شما کشته شوم و با جدت مصاحفه کنم.

۲- حرکت دیگران بدنبال حر:

الف – برادرش مصعب

ب  – پسرش بکر

ج  – غلامش عروه

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا :

الگوهای کهن سال :

۱- حبیب بن مظاهر- پیر کوفه و موثر در دعوت از امام

۲- انس بن حارث کاهلی پیرمرد ابرو سفید

نکات الگوئی حبیب:

۱- وفای به عهد: از جمله دعوت کنندگانی که تا آخرین لحظه وفادار ماند.

۲- عمل به وظیفه تبلیغی: در مقابل نامه به امام خود آمد و ۵ نفر را نیز آورد. از جمله برادرش علی بن مظاهر پسرعمویش ربیعة بن خوط

۳- امام شخصا از حبیب برای شرکت در سپاه دعوت کرد(حبیب ما بیا)

۴- لیاقت فرماندهی (مسیر سپاه)

۵- قرائت قرآن: امام به هنگام شهادت حبیب: لله درک یا حبیب لقد کنت فاضلا تختم القرآن فی اللیلة واحدة، به به خداوند به تو خیر دهد ای حبیب تو شخص با کمالی بودی در یک شب ختم قرآن کردی.

۶- تاثر امام از شهادت حبیب : عند الله احتسب نفسی و حماة الجامی: شهادت خود و یارانم را به حساب خدا می گذارم.

۷- استقبال از شهادت با خنده = یزید بن حصین می گوید ای سید القرّاء این چه وقت خنده است وی گفت:چه وقت بهتر از حالا برای شادی و سرور

نکات الگوئی انس بن حارث کاهلی:

۱- یار پیامبر ص در بدر و حنین

۲- یار امام حسین ع با فرزندش

۳- کمرش را با عمامه و ابروانش را با دستمال می بندد تا مانع دید نشود.

۴- امام برایش فرمودند: شکر الله سعیک یا شیخ

الگوهای تربیتی و اخلاقی در قیام عاشورا:

الگوی خوشبختی – زهیر بن قین

انسانها در تاریخ:

۱-   مثبت . مثبت

۲-   مثبت . منفی

۳-   منفی . مثبت

۴-   منفی . منفی

مقدمه : امام برای اتمام حجت به برخی بزرگان و سران قبائل نامه نوشت و دعوت به یاری فرمود از جمله زهیر بن قیس وی برای حج از کوفه به مکه آمده بود و جریان حرکت امام را شنید و هر چند از شیعیان بود ولی آمادگی برای یاری امام را نداشت لذا سعی داشت که تلاقی نکند ولی در منزلی تلاقی شد و امام پیکی برای وی فرستاد زهیر ابتدا اکراه داشت امّا همسرش دلهم وی  را ترغیب کرد و به سمت امام رفت.

– نکات بر جسته پرونده زهیر:

۱- سعادت زهیر در پاسخگویی دعوت امام در حالیکه دگیران پاسخ ندادند مثل عبدلله بن  فقط حاضر شد اسب خود را به امام بدهد که امام فرمود: تو که از ایثار جانب در راه ما دریغ داری ما نیازی به اسب تو نداریم

۲- تشویق همسر

۳- وفاداری تا جائیکه فرماندهی جناح راست لشکر شد

۴- شب عاشورا گفت: خداوند آن روز را نیاورد که پسر پیامبر را در میان دشمن، رها کنم و خود را نجات یابم. – اگر هزار بار در راه تو کشته شوم و زنده گردم دست از تو بر نمی دارم.

۵- امام بر بالین زهیر: خداوند تو را در پیشگاه قرب خود جای دهد و قاتل تو را به کفن مسخ شدگان کفن کند

منبع : mlgh.ir

Print Friendly
« با حسين عليه السلام تا مهدي صاحب الزمان(عج)» مقدمه: انتظار سخت ترين عمل، بالا ترين عبادت، سخت ترين امتحان تاريخ بشر بوده است. انتظار مهم در تاريخ اسلام: ۱- انتظار مردم جزيرة العرب نسبت به ظهور پيامبر اكرم صلي الله و آله و سلم. ۲- انتظار مردم كوفه نسبت…

نقد و بررسی

امتیاز این مطلب - ۴۳%

۴۳%

User Rating: Be the first one !
43
Processing your request, Please wait....

درباره ی محمدرضا محمودی

محمدرضا محمودی
طلبه ی سطح 4 حوزه هستم و بسیار علاقه مند به تبلیغ در فضای مجازی میباشم . هدف این پایگاه تولید و بازنشر مطالب ناب تبلیغی میباشد

همچنین ببینید

url

مدینه ای شهر پیغمبر، ای شهر غربت و غم

مدینه ای شهر پیغمبر، ای شهر غربت و غم مدینه ای حسرت و غربت، ای ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.